Wealth Dynamic – profile przedsiębiorców

Wpis w: Miękki startup

Każdy z nas rodzi się z pewnymi talentami, ale jeżeli będziemy oceniać rybę na podstawie tego jak umie wspinać się na drzewo, to będzie całe życie myślała że jest głupia.

Podobnie wygląda kwestia prowadzenia biznesu. Każdy biznes jest inny, podobnie jak różne są podejścia do niego przedsiębiorców.

Zarówno Bill Gates, jak i Warren Buffet są jednymi z najbogatszych ludzi świata, ale pieniądze zarobili w zasadniczo inny sposób. Warren Buffet twierdzi, że jeśli pojawia się ryzyko w Twoim biznesie, to znaczy, że nie wiesz co robisz. Przed inwestycją zachęcał do szczegółowego analizowania każdej spółki giełdowej. Bill Gates z kolei działał w obszarze nowych technologii, a ryzyko było stosunkowo wysokie w jego branży.

Roger J. Hamilton stworzył 8 profili przedsiębiorców, które opisał w systemie nazwanym Wealth Dynamics.

Warto przeczytać ich opisy, żeby uświadomić sobie jak różni jesteśmy. Ta świadomość pomoże wybrać biznes, który będzie zgodny z naszymi predyspozycjami.

Łatwiej wtedy poczuć „flow” w tym, co się robi. Pomoże też w dobraniu wspólnika albo pracownika, który uzupełni nasze braki.

1. Kreator – tworzy lepszy produkt

Jego talent przejawia się w wymyślaniu kreatywnych pomysłów i rozwiązywaniu różnych problemów. Kreuje długo po tym, jak wykorzystał już wszystkie swoje zasoby i cierpliwość innych osób.

Jego wartością są innowacje.

Cechuje się także zbytnim optymizmem odnośnie swojego biznesu i tego, co jego współpracownicy są w stanie zrobić. To doprowadza go często do dużych problemów. Ci Kreatorzy, którzy osiągają sukcesy, starają się delegować innym codzienne prowadzenie biznesu, samemu skupiając się na tworzeniu nowych produktów czy firm.

Przykładem Kreatorów są Richard Branson (współwłaściciel około 400 spółek), Walt Disney (producent filmowy), Steve Jobs (współzałożyciel i prezes Apple), Elon Musk (współzałożyciel PayPal, SpaceX i Tesla) czy Bill Gates (współzałożyciel Microsoft).

2. Gwiazda – tworzy lepszą markę

Gwiazda lubi skupiać na sobie uwagę i błyszczeć w towarzystwie. Podczas gdy Kreatorzy wymyślają spektakl, Gwiazdy kradną show. Ich wartością jest ich własna marka. Są kiepskimi managerami, ponieważ frustrują się, gdy inni nie potrafią zrobić tego, co sami są w stanie wykonać.

Przykładami Gwiazd są Oprah Winfrey (amerykańska prezenterka telewizyjna), Arnold Schwarzenegger (aktor, kulturysta, polityk), David Copperfield (iluzjonista) czy Hillary Clinton (amerykańska polityk).

3. Wspieracz – przewodzi zespołom

Są to osoby, które najlepiej czują się wśród innych osób i w pracy zespołowej. Podczas gdy Gwiazdy błyszczą, Wspieracze pomagają w kierowaniu reflektorów w ich stronę. Są mistrzami w dawaniu zespołom pewności siebie, która jest niezbędna do tego, żeby osiągnąć sukces.

Mają trudność w rozpoczęciu własnego biznesu. Powinni raczej zastanawiać się jakiego Kreatora wspierać, niż samodzielnie rozpoczynać coś od zera.

Przykładami Wspieraczy są Steve Ballmer (prezes Microsoftu), Jack Welch (prezes General Electric), Steve Case (współzałożyciel America Online), Meg Whitman (amerykańska bizneswoman).

4. Deal Maker – łączy ludzi ze sobą

Trudno przetłumaczyć to słowo na polski, ale myślę, że jest zrozumiałe. Cechą charakterystyczną Deal Makera jest umiejętność łączenia ludzi i pomysłów dla dobra wszystkich zaangażowanych.

Wartość Deal Makera bierze się nie z innowacji, jak w przypadku Kreatora, ale z łączenia ludzi i pomysłów w odpowiednim czasie.

Gwiazda wraz ze wzrostem swojej wartości staje się coraz mniej dostępna, podczas gdy Deal Maker coraz bardziej dostępny – rośnie jego sieć kontaktów. Ciągle jest na telefonie i w ruchu.

Deal Makerami są Donald Trump (obecnie prezydent USA), Rupert Murdoch (australijski wydawca) czy Susan Wojcicki (amerykańska ekonomistka, prezes YouTube).

5. Handlarz – kupuje tanio, sprzedaje drogo

Jest mistrzem w znajdowaniu okazji. Zna się na cenach i zawsze wie co warto kupić. Introwertyczni handlarze preferują szczegółowe analizowanie sytuacji na rynku, podczas gdy ekstrowertyczni będą angażować się w targowanie.

Znani handlarze to Melinda Gates (prowadzi fundację Bill & Melinda Gates Foundation), John Templeton (amerykański finansista).

6. Akumulator – zarabia poprzez gromadzenie

Polskie słowo „akumulator” kojarzy się z urządzeniem, ale w kontekście tego wpisu chodzi oczywiście o kogoś, kto gromadzi.

Akumulator jest świetnym managerem projektów i naukowcem. Jest bardzo skrupulatny w swojej pracy. Jego „flow” pojawia się podczas gromadzenia i organizowania tego, co już istnieje.

Handlarze przyspieszają przepływ pieniędzy (zarabiają na spreadzie), a Akumulatorzy je spowalniają.

Zwykle późno podejmują decyzje, chcąc zebrać jak najwięcej faktów.

Ich zagrożeniem jest zbytnie gromadzenie środków, zamiast przeznaczania ich na np. budowanie sieci kontaktów – osób, które będą działać dla ich dobra.

Przykładami Akumulatorów są Warren Buffet (amerykański ekonomista i inwestor), Carlos Slim (założyciel wielu firm z różnych branż w Mesyku), Joseph Safra (brazylyjski bankier).

7. Lord – kontroluje przepływy pieniężne

Jest świetny w wyszukiwaniu informacji i podejmowaniu rozsądnych decyzji. Kocha szczegóły. Potrafi zarabiać na różnego rodzaju aktywach, nie będąc ich właścicielem. Przykładek jest Rockefeller, który stał się miliarderem w przemyśle naftowym nie będąc bezpośrednim właścicielem platform wiertniczych.

Większą uwagę przykładają do liczb niż do relacji i nie lubią angażowania się w politykę ani nie podejmują prób przypodobania się innym osobom. Unikają ryzyka.

Gdy znajdą swoją niszę, potrafią zarobić w niej pieniądze bez konieczności wprowadzania innowacji czy czekania na odpowiedni czas.

Przykładami takich osób są Larry Page (współzałożyciel Google), Angela Merkel (kanclerz Niemiec), John D Rockefeller (założyciel Standard Oil).

8. Mechanik – tworzy lepszy system

Mechanik jest świetny w kończeniu różnych rzeczy. Jest perfekcjonistą i często dokończenie pewnych projektów zajmuje mu więcej czasu, niż inni by oceniali. Jest świetny w rozkładaniu różnych rzeczy na poszczególne elementy i składaniu ich w lepszą całość.

Zawsze znajduje lepsze sposoby na rozwiązanie pewnych problemów. Mechanicy mają często firmy, które świetnie działają wewnątrz, ale brakuje im produktu, który wyróżniłby się na tle konkurencji.

Przykładami takich osób są Mark Zuckerberg (twórca Facebooka), Jeff Bezos (twórca Amazona), Henry Ford (twórca Ford Motor Company).

Oczywiście rzadko zdarza się, by jedna osoba posiadała cechy wyłącznie jednego z powyższych profili. Zwykle jest to połączenie kilku z nich. Najczęściej jednak zdarza się, że pewien profil jest dominujący. Uświadomienie go sobie pozwala angażować się w takie działania, które przynoszą największą satysfakcję i najlepsze rezultaty.

    Dodaj komentarz

    Dlaczego startupy istnieją i jak to jest możliwe, że podbijają świat?
    Product/market fit