Być może rozpoznajesz w sobie talent do uważnego słuchania. Prawda, jest to wartościowa umiejętność. Jednak ludzie często mają skłonność do zbyt optymistycznego oceniania własnych umiejętności. Jest tak na przykład w przypadku szacowania swoich zdolności za kierownicą. To naturalna ludzka tendencja :)
Ogólnie uważa się, że efektywne słuchanie to efekt trzech podstawowych działań:
1) Zachowanie ciszy, kiedy inni się wypowiadają.
2) Używanie mimiki i werbalnych sygnałów (takich jak “Mmm-hmm”) do pokazania, że się aktywnie słucha.
3) Umiejętność dokładnego odtworzenia wypowiedzi innych, niemalże słowo w słowo.
Niestety, rzeczywistość przedstawia się nieco inaczej. Autorzy książki “Communicate Better with Everyone”, zidentyfikowali cechy i zachowania, które sprawiają, że rzeczywiście można uznać kogoś za wybitnego słuchacza:
- Rozmowa, nie monolog: Zadawanie pytań, które zachęcają do przemyśleń i odkryć. Dzięki temu obie strony kwestionują przestarzałe przekonania w sposób, który buduje, a nie burzy.
- Zaangażowanie zamiast pasywności: Aktywny udział w dyskusji znacząco przewyższa samą obecność.
- Podnoszenie wartości rozmówcy: Tworzenie pozytywnych doświadczeń, które wzmacniają poczucie wartości i budują zaufanie.
- Budowanie przestrzeni zaufania: Otwartość na omówienie wyzwań i różnic w bezpiecznym środowisku.
- Odrzucenie rywalizacji: Skupienie na wytykaniu błędów w myśleniu innych przeszkadza w zrozumieniu ich perspektywy.
Podobnie jak drugi człowiek, również firma staje się autentyczna w oczach pracowników, kiedy aktywnie wsłuchuje się w ich opinie. Kiedy każdy może otwarcie podzielić się swoimi przemyśleniami i czuje się za to doceniany, powstaje środowisko, w którym ludzie naprawdę lubią przebywać.
Przyjrzyjmy się programowi “Kickbox” od Adobe, który zachęca pracowników do dzielenia się swoimi pomysłami, dostarczając im niezbędne zasoby.
Program ten zdobył ogromne uznanie na całym świecie za swoje innowacyjne podejście. Początkowo Adobe stworzyło go, by rozwijać wewnętrzną przedsiębiorczość. Jego głównym celem jest wyławianie nowatorskich pomysłów biznesowych zaproponowanych przez pracowników.
Kickbox tworzy warunki dla pracowników do eksperymentowania i rozwijania swoich projektów. Oferuje narzędzia, wsparcie i finansowanie na wczesnym etapie, by przekształcić pomysły w prototypy lub biznesplan. To właśnie dzięki temu programowi (i dzięki pomysłowym pracownikom, którym dano szansę się wykazać) narodziły się dobrze już znane użytkownikom Adobe projekty.
Jednym z nich jest np. Adobe Stock. Informacje zdobyte w projekcie pracowniczym skłoniły firmę do zakupu popularnego banku zdjęć. To pozwoliło na stworzenie kolekcji z wysokiej jakości fotografią, grafiką i filmami. Następnie serwis ewoluował właśnie w Adobe Stock. Obecnie oferuje on dostęp do ponad 90 milionów elementów (jeżeli chcesz dowiedzieć się o programie, więcej informacji znajdziesz tutaj: https://wearecreativelabs.com/dobre-praktyki-intrapreneurship1-adobe-kickbox/)
Inicjator programu “Kickbox” tak podsumował tę inicjatywę:
Gdy zaufasz ludziom, spełnią twoje oczekiwania. Będą właścicielami swojego pomysłu. Zdecydują jak wykorzystać zasoby i znajdą sposób, żeby pójść dalej.
Mark Randall, Adobe’s Chief Strategist and Vice President of Creativity
Ten (nie)skromny przykład pokazuje, że w wiodących firmach ważne jest słuchanie tego, co mają do powiedzenia pracownicy. Nie musimy jednak od razu startować na taką skalę. Warto po prostu zacząć, nawet od prostszych działań.
Jeśli chcemy zadbać o Employer Branding i Employee Experience, musimy pokazać zespołowi, że naprawdę ich słuchamy. Powinni stale czuć, że ich głos nie odbija się echem po ścianach firmy.
I musimy być przy tym autentyczni.
W idealnym świecie każdy lider komunikuje się w sposób autentyczny. Co to oznacza?
Osoby autentyczne szczerze wyrażają swoje zaangażowanie i zainteresowanie tym, co inni mają do powiedzenia. Zapewniają spójność między słowami a działaniami.
Podobnie, autentyczna firma charakteryzuje się transparentnością, docenianiem pracowników, zaangażowaniem w ich rozwój, odpowiedzialnością społeczną.
Jak wygląda autentyczność w praktyce?
W 2017 r., Vodafone — międzynarodowy gigant telekomunikacyjny uruchomił aplikację mobilną, bezpośrednio docierając po raz pierwszy do ponad 100 000 pracowników.
Kierowniczka ds. komunikacji wewnętrznej Erica Lockhart w wywiadzie opublikowanym w “Successful Employee Communications: A Practitioner’s Guide to Tools, Models and Best Practice for Internal Communication” wskazuje na powiązania między taką aplikacją i autentyczną komunikacją.
Moim zdaniem, nawet jeżeli twoje teksty są na najwyższym poziomie, to praca z niewygodnym intranetem, który ładuje się wieczność i ma słabej jakości zdjęcia, nigdy nie będzie miała prawdziwie dziennikarskiego charakteru. Dla kogoś, kto zajmuje się komunikacją i musi wrzucać swoje materiały do takiego systemu, nie jest to inspirujący sposób pracy.
W Vodafonie treść i sposób komunikacji wewnętrznej przeszły znaczącą transformację. Zamiast skupiać się na suchych, korporacyjnych treściach, zespół skupił się na tworzeniu materiałów, które pracownicy chcą faktycznie czytać.
Organizacja zaprosiła krajowych dziennikarzy i redaktora cyfrowego, aby podzielili się z zespołem wiedzą o nowoczesnym pisaniu. Zdecydowano, że 20% treści będzie stanowiło inspirujące historie, 50% aktualności, a 30% lekkich i zabawnych materiałów przyciągających uwagę. Ponadto, postawiono na dłuższe, bardziej emocjonalne i inspirujące teksty. To pozwoliło im wyjść poza schematyczny korporacyjny żargon i zachęciło do bardziej otwartej wymiany myśli. Nie każdemu może to odpowiadać, jasne. Pamiętajmy jednak, że były to formy, które preferował dany zespół HR. Tym sposobem postawili swoje autentyczne podejście na pierwszym miejscu.
Na nudne, korporacyjne treści, organizacja utworzyła kanał “nudne, ale ważne”. Uświadomili sobie, że można przedstawiać nawet mniej angażujące tematy w sposób bezpośredni i zwięzły, zachowując przy tym autentyczność.
Autentyczność od pierwszego kliknięcia
W styczniu tego roku na spotkaniu z pracownikami z działu HR Phoenix Contact Wielkopolska omawialiśmy zagadnienie autentyczności w kontekście Onboardingu.
Na warsztatach, analizując funkcjonowanie AllAbout u innych klientów, skupiliśmy się na najlepszych metodach ułatwiających integrację nowych pracowników. Zespół HR z Phoenix Contact aktywnie włączył się w dyskusję, co zaowocowało kilkoma cennymi wnioskami.
Moją uwagę szczególnie przyciągnęła rola pierwszego wrażenia wywieranego na potencjalnych nowych pracownikach. Przecież nikt nie zechciałby dołączać do miejsca, które wydaje się niespójne lub nieszczere.
Wyobraź sobie, idziesz do nowej kawiarni, o której wszyscy mówią. Twoje pierwsze wrażenie? Pracownicy uśmiechają się, witają cię jak dobrego znajomego i atmosfera jest super przyjazna. Nawet jeśli kawa będzie tylko dobra, a nie świetna, to i tak będziesz chciał wrócić, prawda? Poczułeś się tam mile widziany i ważny.
A teraz wyobraź sobie odwrotną sytuację. Kawiarnia może serwować najlepszą kawę w mieście, ale jeśli przy wejściu zderzysz się z chłodnym przyjęciem, albo co gorsza, zostaniesz zignorowany, to jaka jest szansa, że tam wrócisz? Nie chodzi nawet o samą kawę, ale o to, jak się tam czułeś.
Przykład bliższy naszej branży: Wiesz, jak to jest, kiedy na rozmowie kwalifikacyjnej obiecują ci dać znać w ciągu dwóch dni i faktycznie tak robią? Albo kiedy pierwszy raz rozmawiasz z kimś z firmy i czujesz, że ta osoba naprawdę wie, o czym mówi, jest zaangażowana? Od razu masz lepsze odczucia co do całej firmy. To właśnie pierwszy kontakt decyduje, czy będziesz miał ochotę dalej z nimi współpracować. Nie tylko przyciąga, ale i zatrzymuje ludzi.
Podczas warsztatów zwróciliśmy również uwagę na to, jak aplikacja może ułatwić i przyspieszyć proces wdrażania.
Podeszliśmy do tego w ten sposób: Aplikacja mobilna może uprościć wprowadzanie nowych osób do zespołu, czyniąc proces efektywniejszym i przyjemniejszym. Pomaga nowicjuszom łatwiej zaadaptować się do kultury firmy, bez stresu. Mogą od razu poczuć się ważną częścią zespołu.
W aplikacji nowi pracownicy mogą łatwo zapoznać się z regulaminem firmy, poznać zespół oraz mieć dostęp do kluczowych informacji 24/7, niezależnie od zmian. Mogą również swobodnie zadawać pytania, (co jak już wspomnieliśmy, buduje zaufanie). Dostępna jest nawet opcja wirtualnego spaceru po firmie! Jest to całkiem fajny sposób na lepsze poznanie miejsca pracy, bez gubienia się w labiryncie korytarzy.
Ciekawi Cię, co jeszcze aplikacja AllAbout może zaoferować zarówno nowym, jak i doświadczonym pracownikom? Wszystkie informacje czekają na Ciebie na naszej stronie: https://zadbajokomunikacje.pl/
Dobrze wykorzystana aplikacja to nie tylko sposób na lepsze zarządzanie HR i Employer Branding. To także atut w kreowaniu obrazu firmy jako takiej, która autentycznie dba o swoich ludzi już od pierwszego dnia.