Jaki jest najlepszy grafik na świecie? Taki, który czyta w myślach klienta :) Niestety, nigdy o takim nie słyszeliśmy. Etap zbierania inspiracji i przygotowywania wstępnych projektów to czas stresujący zarówno dla klienta, który zastanawia się, czy propozycje grafik będą odpowiadać jego oczekiwaniom, jak i dla samego projektanta, bo od niego zależy, jak będzie układała się późniejsza współpraca. Trafienie w gust klienta to marzenie spędzające sen z powiek każdego designera. Nie jest to jednak łatwe, szczególnie, kiedy klient nie ma żadnej, choćby wstępnej wizji na to, jak miałby wyglądać efekt końcowy. Jak wspomóc grafika w procesie projektowym?
Zacznijmy od celu…
Dlaczego potrzebujesz nowej strony? Dlaczego chciałbyś ją zmienić? A ulotki? Gdzie chciałbyś je rozdawać, kto będzie odbiorcą?
Jeśli na początku zadasz sobie takie pytanie, łatwiej będzie określić kierunek, który grafik obierze w procesie projektowym. Być może zdecydowałeś się na zlecenie z uwagi na zbliżające się targi, konferencję lub inne wydarzenie, które podpowie grafikowi, czym się kierować (np. nowa identyfikacja graficzna ma wyróżnić Cię na targach branżowych, a więc szczególnie zależy ci na odważnym, kreatywnym designie).
Pozwól się poznać
Na początku procesu projektowego grafik na pewno będzie poszukiwał informacji o Tobie. Przejrzy Twoją stronę internetową, firmowe profile na mediach społecznościowych, spróbuje poznać Twoją konkurencję. Pomóż mu w tym! Krótko opisz ogólny profil swojej firmy, co ją wyróżnia, jakie są jej założenia, co chciałbyś wyeksponować, co wyróżnia firmę na tle innych. Identyfikacja graficzna powinna uwypuklać Ciebie nie poprzez nowoczesny, krzykliwy design, a przez graficzną interpretację Twoich kluczowych wartości. Podpowiedź, czym grafik powinien się kierować w projektowaniu.
Podziel się inspiracjami
To, co Ci się podoba będzie ważną inspiracją grafika. Codziennie oglądasz wiele rzeczy, nieświadomie przyglądasz się szyldom sklepów idąc ulicą, przeglądasz wiele stron internetowych, używasz aplikacji mobilnych. Nawet jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy, Twój gust jest wynikiem wielu doświadczeń wzrokowych, słuchowych, dotykowych… Gust to niezwykle indywidualna, złożona rzecz, dlatego grafik ma trudne zadanie, próbując odtworzyć wypadkową Twoich doświadczeń w swoim projekcie. Jak możesz ułatwić Waszą współpracę? Spróbuj odtworzyć ścieżkę, która doprowadziła Cię do Twojej wizji o tym, jak ma wyglądać efekt końcowy, nawet, jeśli jest to tylko szkicowy zarys w głowie. Jaką stronę przeglądałeś, kiedy pomyślałeś o stworzeniu własnej witryny? W jakim sklepie internetowym lubisz robić zakupy? Jakie firmy śledzisz na mediach społecznościowych i dlaczego ich posty przyciągają Twoją uwagę? Taki “bank” inspiracji pozwoli uzyskać lepsze końcowe efekty. Będzie to też wartość dla samego klienta, dzięki której w przyszłości będzie mu łatwiej definiować założenia kolejnych projektów graficznych.
Wyraź swoją opinię
Każdemu grafikowi zdarzają się sytuacje, kiedy projekt nie spotyka się z aprobatą klienta. Jeśli efekt końcowy nie spełnia Twoich oczekiwań, powiedz o tym otwarcie. Zanim jednak opiszesz swoje uwagi, zastanów się, dlaczego tak się stało. Dlaczego grafik nie trafił w Twój gust? Jakie elementy Ci się nie podobają? Warto spojrzeć na projekt z dwóch stron, aby lepiej zrozumieć, skąd wynika brak akceptacji.
- Po pierwsze – użyteczność. Czy stworzony przez grafika projekt jest nieczytelny? Czy treści są trudno dostępne dla odbiorcy? Czy forma odpowiada funkcji graficznego środka przekazu?
- Po drugie – przekaz wizualny. Czy dobór kolorów i ich rozmieszczenie Ci się podoba? Czy czcionki pasują do przyjętego przez grafika stylu? Czy styl projektu Ci się podoba? Czy zaprojektowane przez designera formy graficzne trafiły w Twój gust?
Jeśli Twoje uwagi odnoszą się do efektu wizualnego, postaraj się dać grafikowi wskazówkę, żeby wiedział, co mógłby zmienić, np. “Nie podobają mi się te kolory, wolałbym spokojniejsze barwy”, “Wolałbym, aby na zdjęciach pojawili się młodsi ludzie. Zależy mi na zainteresowaniu moimi produktami także młodszych odbiorców” albo “Nie podoba mi się ta dekoracyjna czcionka. Wolałbym tę prostszą, którą użyła Pani w formularzu kontaktowym”.
Oczywiście, zdarzają się równie często sytuacje, kiedy wydaje Ci się, że grafik faktycznie czyta w Twoich myślach i efekt końcowy jest dokładnym odzwierciedleniem Twoich marzeń. Jeśli projekt Ci się spodobał, powiedz o tym grafikowi. Będzie mu miło, że sprostał Twoim wymaganiom i zapamięta na przyszłość, czym ma się kierować we współpracy z Tobą.