Współpraca z grafikiem jest nieodłącznym etapem rozwoju wielu firm. Logo, nowa strona www, sklep internetowy, social media… dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna marki wpływa na jej odbiór przez klientów, pomaga znaleźć nowych odbiorców i niewątpliwie jest kluczem do sukcesów marketingowych. Jak zacząć współpracę z grafikiem, aby efekty jego pracy pozwoliły Ci osiągnąć założone cele?
Ustal z grafikiem dokładny zakres zlecenia
Ten początkowy etap pracy wydaje się banalny. “Chciałbym stworzyć stronę mojej firmy, załączam makiety.” – prosty przekaz wydaje się oczywistym poleceniem dla grafika. A jednak, aby przygotować pełną wycenę i oszacować czas potrzebny na realizację projektu, nawet najprostsze zlecenie wymaga doprecyzowania. Warto poświęcić więcej czasu, aby na tym etapie spisać wszystkie działania, jakie mają być podjęte przez grafika, np. czy w ramach projektowania oczekujesz również przeniesienia treści, czy dostarczysz zdjęcia na stronę, czy mają one być znalezione przez designera, itp. W przypadku zlecania wykonania strony ważne jest też dokładne rozpisanie ilości podstron i treści, jakie mają się na niej znaleźć. Określ przed rozpoczęciem współpracy, czy jesteś otwarty na propozycje grafika, czy zależy Ci na wiernym odwzorowaniu Twoich założeń. (“Wstępnie wybrałem takie grafiki na moją stronę, ale jeśli znalazłby Pan coś lepszego, jestem otwarty na zmianę”)
Precyzowanie zakresu projektu jest często pomijane na etapie opisu zlecenia, co skutkuje wydłużeniem czasu pracy i niedoszacowaniem wyceny.
Poświęć czas, aby podzielić pracę na etapy
Łatwiej jest kontrolować efekty pracy, kiedy jest ona podzielona na etapy. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której np. po miesiącu oczekiwania na realizację projektu zleceniodawca otrzymuje coś, który znacząco odbiega od jego wizji. Podział zlecenia na mniejsze zadania umożliwia klientowi udział w procesie projektowym i bieżące śledzenie postępu pracy. Z kolei grafikowi zaoszczędzi czasu poświęconego na wprowadzanie poprawek lub przygotowywanie nowego projektu od początku. Warto zwrócić uwagę, że przy tworzeniu harmonogramu pracy często pomijane są dwa istotne etapy procesu projektowego. Pierwszym z nich jest etap wstępny, czyli szukanie inspiracji. Jeśli zależy Ci, aby Twoja strona, logo czy materiały reklamowe były świeże, oryginalne i kreatywne, daj grafikowi czas, aby zebrał materiały, poszukał pomysłów i prześledził wykorzystane do tej pory rozwiązania. Drugi etap to czas Twojej weryfikacji. Daj sobie go tyle, ile potrzebujesz, aby przejrzeć dokładnie przygotowany dla Ciebie projekt. Wychwyć elementy, które Ci się podobają i te, które chciałbyś zmienić. Unikniesz w ten sposób pochopnej akceptacji materiału.
Ustal z grafikiem czas, jaki dajecie sobie na poszczególne etapy
Oczywistym jest, że klientom zależy na szybkiej realizacji projektu. Łatwiej jest szacować czas pracy poszczególnych etapów niż odpowiadanie na powtarzające się niczym mantra pytanie: “Ile ci to zajmie?”. Istotne jest, aby termin realizacji wyznaczyć w porozumieniu z grafikiem. Jeśli jest taka możliwość, warto założyć choćby minimalny margines czasowy w razie opóźnień. W tym momencie klient ma też możliwość dopytania o szczegóły. Jeśli czas pracy poświęcony na realizację któregoś etapu wydaje Ci się za długi, nie bój się poprosić o doprecyzowanie działań, jakie grafik podejmuje w ramach zadania. Zrób to jednak przed akceptacją harmonogramu, aby uniknąć późniejszych nieporozumień (“czemu podmiana czcionki w szablonie zajmuje Panu aż tyle czasu?”, “Wygląda to na banalne zadanie, czy to naprawdę tyle zajmuje?”). W tym momencie warto też porozmawiać o priorytetach. Który etap jest dla Ciebie najważniejszy? Jakie elementy projektu są kluczowe, a z jakich moglibyście ewentualnie zrezygnować w razie opóźnień? Poproś też o informację na wypadek zmian w harmonogramie przed koniecznością ich wprowadzenia.