Turkusowy startup

Turkusowy startup

Sztuczna inteligencja — zagrożenia i rozwiązania

Trzy prawa robotyki W 1942 roku amerykański pisarz i profesor biochemii, Isaac Asimov wydał opowiadanie science fiction pt. „Zabawa w berka”. Przedstawił w nim trzy sformułowane przez siebie prawa robotyki. Miały one regulować przyszłe stosunki między ludźmi i maszynami. Brzmiały one następująco: Robot nie może skrzywdzić człowieka ani przez zaniechanie działania dopuścić, aby człowiek doznał krzywdy. Robot musi być posłuszny rozkazom człowieka, chyba że stoją one w sprzeczności z Pierwszym Prawem. Robot musi chronić samego siebie, o ile tylko nie stoi to w sprzeczności z Pierwszym lub Drugim Prawem. 43 lata później Asimov doszedł do wniosku, że potrzebne jest jeszcze [...]

Przez |2023-02-14T12:39:55+01:008 listopada 2022|Startup, Technologia|0 Komentarzy

Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy? – 6 wartości którymi kierujemy się w Expansio

  Jak Cię widzą, tak Cię piszą Z czym kojarzy Ci się Coca-Cola? Jakie są cechy Apple? Czy Biedronka to luksusowy sklep? Każda firma ma swój unikalny charakter. Wizerunek, którym reprezentuje wybrane przez siebie wartości. Jedne nas przyciągają i sprawiają, że chcemy zostawać ich klientami, inne budzą niechęć. Można to przedstawić obrazowo. Wartości, sposób działania, wady i zalety firmy X tworzą pewien kształt np. taki: Z kolei firma Y może wyglądać tak: Lub tak:  Firma jest odbiciem swojego właściciela. To on tworzy wizje własnego biznesu i dba o wcielenie jej w życie. Niektórzy próbują kopiować rozwiązania, które już sprawdziły się [...]

Przez |2022-10-28T08:23:18+02:0022 października 2022|Turkusowa firma|0 Komentarzy

Czy kontekstualna AI (już) istnieje?

Z byciem copywriterem jest jak z każdym innym kreatywnym zawodem. Jedyna różnica jest taka, że masz więcej otwartych kart w przeglądarce. Szymon potrzebował więc inspiracji. Potrzebował czegoś, co wstrząśnie jego czytelnikami. Artykułu na bloga, który podbije świat. Zrobił więc jedyną rzecz, która mogła pomóc mu to zrealizować… Pojechał na wakacje. Inspiracja zawsze tam jest; Czeka, aż ją znajdziesz. Musisz tylko zapomnieć o swoich lękach i oczekiwaniach. Kluczem do sukcesu jest pozwolenie, by mózg przejął kontrolę. Nie ma znaczenia, co robisz i gdzie jesteś. Dopóki się relaksujesz, będziesz w stanie spojrzeć na sprawy inaczej. Z kreatywnością. Szymon cieszył się więc miłym [...]

Przez |2023-02-14T12:40:06+01:0019 października 2022|Startup, Technologia|0 Komentarzy

Turkusowy startup – czy to działa? Wrażenia po 5 latach prowadzenia turkusowej firmy

,,To się nie uda”, “Ludzie Cię okradną”, ,,Nie można mieć zaufania”. Takie i inne ,,dobre rady” słyszane od ludzi powtarza mi Mateusz, kiedy rozmawiamy o jego doświadczeniach z prowadzeniem turkusowej firmy. ,,Ludzi trzeba kontrolować.” Brzmi znajomo? Idee stojące u podstaw turkusowej organizacji dla wielu mogą się zdawać nie mieć nic wspólnego z biznesem. Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj: https://turkusowystartup.pl/turkusowy-startup-wstep-cz-1/  Zaufanie do współpracowników i współpracowniczek. Wspólne dzielenie odpowiedzialności. Utrzymywanie transparentności finansowej. Dbanie o przestrzeń na otwartą komunikację. Omawianie problemów i pomysłów. Brak formalnych stanowisk i kontroli. Więc co? Wolna amerykanka? Jak mówi klasyk – nic bardziej mylnego. Turkusowa firma [...]

Przez |2023-02-14T12:40:13+01:004 października 2022|Turkusowa firma|0 Komentarzy

12 najczęstszych pytań związanych z aplikacją do komunikacji wewnętrznej

Po co stworzyliśmy aplikację do komunikacji wewnętrznej? Uprzedzając pytanie: Nie — to nie jest aplikacja, która konkuruje z Microsoft Teams, Zoom, Google Meet, Slack, Skype ani WebEx. Nasza aplikacja to narzędzie do komunikacji z osobami pracującymi fizycznie. Mogą to być pracownicy produkcyjni, pracujący w sklepach lub w terenie. Zbudowaliśmy taką aplikację, bo wiemy, że dobry przepływ informacji potrafi wznieść firmę na zupełnie nowy poziom działania. Poziom, o którym większość managerów nawet nie zdaje sobie sprawy, że jest osiągalny. I to bez przewracania firmy do góry nogami! Kilka projektów w większych spółkach pozwoliło nam już zdobyć trochę doświadczenia. Rozumiemy potrzeby pracowników [...]

Przez |2023-02-14T12:40:33+01:0027 września 2022|Wdrożenia|0 Komentarzy

Komunikacja wewnętrzna — fundament każdej firmy

Czym jest komunikacja wewnętrzna? Standardowe podejście do komunikacji wewnętrznej w firmie jest następujące: Organizacja jest przedstawiona jako niezależny byt, wewnątrz którego wydarzają się jakiej procesy. Można powiedzieć, że organizacja jest na te procesy swego rodzaju naczyniem. Jednym z takich zjawisk występujących w firmie jest komunikacja wewnętrzna. W takim naczyniu komunikacja zachowuje się jak ciecz: przyjmuje ona jego kształt i jest ograniczona jego strukturą. Jest też jednym z wielu elementów, które muszą się w tym naczyniu zmieścić. Co więcej, wszystkie procesy, jakie są jej częścią, to tylko jej chwilowe przejawy. Oznacza to, że według standardowego podejścia, komunikacja nie jest czymś stałym, [...]

Przez |2023-02-14T12:40:40+01:0025 lipca 2022|Wdrożenia|0 Komentarzy

McImperium – jak właścicielem wielkiej korporacji i miliarderem został przypadkowy człowiek

Lubię oglądać filmy biograficzne i w ostatnim czasie trafiłem na McImperium.   Ten post jest spoilerem filmu, więc jeśli masz zamiar go obejrzeć, to go nie czytaj :) Moim zdaniem bardzo warto ten film obejrzeć, jeśli interesują Cię tematy biograficzno-biznesowe. Film opisuje historię restauracji McDonald's i pokazuje, jak ostatecznie właścicielami całej firmy wcale nie zostają jej pomysłodawcy, czyli bracia Richard and Maurice McDonald, ale człowiek, którego pewnego dnia przyjeżdża do nich, żeby sprzedać im miksery...   Bracia McDonald zaczęli biznes od otwarcia kina 1929 roku, ale okazał się zupełną klapą. Następnie otwierają lokal z hot dogami, ale w mieście jest [...]

Przez |2022-07-23T06:45:38+02:0021 lipca 2022|Startup|0 Komentarzy

Gizmondo

Gizmondo (nie mylić z popularnym blogiem Gizmodo) to projekt, który miał szansę stać się światowym hitem i przełomem w branży technologicznej. Przed premierą otaczał go ogromny medialny szum, a miliony ludzi czekały na niego z niecierpliwością. Urządzenie godne pierwszego iPhone’a, stworzone dwa lata przed samym iPhonem. Dla wielu żyjących w 2005 roku Gizmondo brzmiało jak objawienie.  […]

Przez |2023-02-14T12:40:52+01:007 czerwca 2022|Startup|0 Komentarzy

Język liderów, czyli dlaczego słowa są fundamentem drogi do sukcesu?

Język rewolucji przemysłowej Pierwsza rewolucja przemysłowa to okres drastycznych zmian technologicznych i gospodarczych. Pojawiły się wtedy pierwsze maszyny parowe, tkackie czy hutnicze. To z kolei dało początek produkcji fabrycznej na dużą skalę. Skutki wydarzeń z XVIII wieku nie miały jednak wpływu tylko na postęp technologiczny. Pociągały one za sobą spore zmiany społeczne. Dostrzec można było pogłębianie się różnic w zakresie majętności różnych klas. Pojawiła się burżuazja oraz proletariat. W miejscach pracy zaczęły tworzyć się struktury hierarchiczne. Słowo hierarchia pochodzi od greckiego hierarchēs — święty władca. Bardzo wymowne, prawda? Wraz z przemianami społecznymi zmienia się również język. A język rewolucji przemysłowej miał kilka [...]

Przez |2023-02-14T12:41:14+01:0017 maja 2022|Psychology|0 Komentarzy

Uznanie, walidacja i feedback — Filary skutecznej komunikacji

Filary skutecznej komunikacji Według badań instytutu Gallupa jedynie 26% pracowników uważa, że komunikaty na temat wykonanych zadań pomagają im w pracy i są dla nich motywujące. To bardzo niska wartość. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że dane na temat własnej efektywności są kluczowe w rozwoju pracownika. Osoby zatrudnione w firmie potrzebują zatem czegoś więcej niż tylko surowych informacji zwrotnych. Prawdziwe motywatory dotyczą bowiem tego, co ludzkie: uznania, akceptacji i wzmacniania poczucia własnej wartości. Sztuką jest więc przekazywanie komunikatów tak, by zarówno zawierały niezbędne informacje, jak i były motywujące. Co ciekawe, w kolejnych pokoleniach wyraźnie widać rosnącą tendencję do zwracania [...]

Przez |2023-02-14T12:41:28+01:0010 maja 2022|Psychology|0 Komentarzy
Przejdź do góry